Linas Andliga Resa

En blogg om medial, andlig- och personlig utveckling samt vardagstankar kring livet, HSP, yoga, skrivande, whiplash, kost (vegetariskt, gröna smoothies, gröna juicer), ekologiskt, plastbantning, etc – Ja, en blogg om livet helt enkelt ;)

Att acceptera eller inte acceptera …?

Hej fina du,

Hoppas du hade en fin första advent. Här nere i Malmö föll snön hela dagen. Magiskt och vackert:)

SinnesrobönenDen senaste tiden har jag tänkt en del på ”Sinnesrobönen”.

Varför är det så svårt att acceptera vissa saker? Varför sker det inte bara av sig själv?

Idag är jag dock mycket bättre på det  än jag var för några år sedan. Men det är fortfarande inte lätt alla gånger.

I mitt liv finns personer och situationer som jag av olika anledningar tyvärr inte kan välja bort. Det finns bara en sak att göra då – att acceptera. Men en stor del av mig önskar mest bara att allt hade varit helt annorlunda, så att jag inte hade behövt acceptera. Min pojkvän frågar mig hela tiden vad jag önskar mig i julklapp. ”Jag önskar att saker var annorlunda. Att jag själv kunde få välja vem som finns i mitt liv, på alla plan.” En önskan som är omöjlig och inte går att uppfylla, som livet ser ut nu.

Med hela min kropp och själ vet jag att så länge jag inte accepterar så är det bara en person som lider av det. Nämligen jag själv. Är det värt att jag går runt och mår dåligt? Är det värt att jag önskar att saker hade varit annorlunda? Att personer inte längre ska styras av egoism, osäkerhet och självförnekelse? Nä, självklart inte. Men ändå är det så svårt. Jag önskar med hela mitt hjärta att situationen varit helt annorlunda, att jag vid 39-års ålder själv fick välja de personer som finns i mitt liv. Men i alla lägen kan det inte vara så. Tyvärr. Jag får någonstans inom mig inse att jag är vuxen och måste hantera situationen så bra som det bara går. Men att se människor fara illa av vissa personers beteenden gör så ont i min själ. Hur kan en person göra alla sina val i livet med skygglapparna på? Inte se de konsekvenser som kommer utav sitt eget beteende? Inte se hur man skadar andra, och sig själv? Det gör ont inom mig att se att det inte finns något jag kan göra. Jag kan bara stå utanför och titta på. Jag önskar jag kunde skriva mera om det … Så du hade förstått min situation …

Jag har nu bestämt mig för att jag MÅSTE och SKA acceptera. Annars kommer jag att gå under. Att jag mår dåligt hjälper som sagt ingen, snarare tvärtom.

Sinnesrobönen ska upprepas i mitt inre flera gånger varje timme – allt för att den ska nötas in i varenda en av mina celler.

Befinner du dig också i situationer där du måste acceptera? Även om du hade velat göra något helt annat, men inom dig vet att det inte leder någon vart?

Sprid kärlek. Var snäll. Stå upp för den du är. Älska dig själv – du är unik.

Stor kram Lina ♥

13 comments on “Att acceptera eller inte acceptera …?

  1. Samtal med Gud
    december 3, 2012

    Tack Lina för påminnelsen, jag behöver läsa den ofta och om och om igen. Kram

    • finalina73
      december 4, 2012

      Ja, den kan man behöva läsa om och om igen vissa stunder.
      Hoppas du får en fin dag.
      Stor kram Lina

  2. messan
    december 3, 2012

    Att acceptera gör livet så mycket enklare.Vissa saker går ju inte att påverka och då brukar jag välja att lägga min energi på andra positiva saker istället. Även om man accepterar så behöver det som tur är inte betyda att man gillar det. Jag gillar inte min sjukdom men har accpterat att jag har den.
    Du skriver så fint och klokt. Tack för det!
    Jag har sinnesrobönen på kylskåpet :).
    Varm kram

    • finalina73
      december 4, 2012

      Ja visst blir det enklare när man väl har accepterat, men vissa gånger tar det sådan tid innan acceptansen får den plats inom en som den behöver.
      Med skador och sjukdomar är det så svårt med acceptansen, även om den just där är så oerhört viktig. För mig med mina skador sedan 14 år tillbaka är acceptans det enda sätet för mig att kunna leva.
      Tack för dina fina ord:) De värmer otroligt mycket.
      Ha en härlig dag,
      kram Lina

  3. Ninja
    december 3, 2012

    Är de lata, egocentriska människorna lyckligast? Jag tror de bedrar sig själva……

    • finalina73
      december 4, 2012

      Jag tror också att de bedrar sig tyvärr …
      Kram Lina

  4. Sandra R
    december 3, 2012

    Det är väldigt lätt att tänka och säga att acceptans är viktigt. Ända sen jag blev sjuk har det varit en stor del av min vardag. Att acceptera saker, låta dem ske, se på dem och sen gå vidare. Men att göra verklighet av det hela är lite som att försöka gå in genom ytterdörren, utan att öppna den. Lite av varje, mer acceptans men inte rakt av.
    Sinnesrobönen har börjat dyka upp i mitt liv den senaste tiden. Jag läser den här och var, hör talas om den och tänker i de banorna. Vackert.
    Jag hoppas att du har haft en fin dag i din del av Skåne och att du tagit ett steg på vägen mot att komma överens med det som inte går att göra något åt.
    Kram

    • finalina73
      december 4, 2012

      Ja, det där med acceptans är inte så lätt alltid … Jag hade oerhört svårt för det under flera år efter bilolyckan som jag var med i för snart 14 år sedan. Man får ta små steg i taget … Tur att sinnesrobönen finns:)
      Kram Lina

  5. Emelie
    december 3, 2012

    Tack för detta inlägget. Kändes som det var precis vad jag behövde höra – att lära sig acceptera…

    • finalina73
      december 4, 2012

      Det är härligt när det man behöver kommer till en:)
      Kram Lina

  6. Anneli
    december 6, 2012

    Sinnesrobönen är så bra!!
    Du frågar om vi som läser din blogg också befinner oss i situationer vi måste acceptera, och jag tror nog att alla kan svara Ja på den frågan!
    Jag har en vääääldigt jobbig person som jag inte kommer ifrån av olika anledningar i mitt liv, utan tvärt om tvingas vi att samarbeta typ dagligen!! Så det är bara att acceptera!!
    Eller, vänta lite nu…. Näe! Men vad som är ännu bättre än att bara känna sig tvingad att acceptera är att försöka se möjligheten att växa som människa, att öka sin empati och förståelse och se hur man själv INTE vill vara! Svårt – ja visst! Skitsvårt!! Men genom att jag tänker i de banorna så handlar det inte bara om att acceptera, utan det får ett ”mervärde” – ett syfte, där jag kan välja att bli en bättre människa! Så jag försöker med det… efter bästa förmåga!
    Kram!!

    • finalina73
      december 7, 2012

      Mycket fin och tänkvärd kommentar, Anneli. Tack. Det tar jag med mig inom mig.
      Kram Lina

Lämna gärna en kommentar :)

Information

This entry was posted on december 3, 2012 by in Acceptans, Hantera motgångar and tagged , , , , , , .

ARKIV

KATEGORIER

KALENDER

december 2012
m ti o to f l s
« Nov   Jan »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
Besökstoppen
Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 51 andra följare

